Du kan använda chatten dygnet runt. Är vi inte här kommer vi svara dig på mejl inom nästa arbetsdag.

START CHAT

Annan kontaktinformation Installationshjälp, och vanliga frågor
Satellitbredband
  • Är det möjligt att spela online med satellit bredband?
    I princip kan du spela online. Men det må tas hänsyn till längre svarstider än traditionellt bredband (600-700ms). Det rekommenderas inte att spela första-person-spel.
  • Är jag säkrat mot hacking? Har jag brandvägg (firewall)?
    Det körs NAT i antennmottagaren, så att man inte ska nå det lokala nätet bakom den. Det är heller ingen portforward eller liknande, så man är normalt skyddad mot angrepp utifrån. Det fungerar på samma sätt som ett ADSL modem. Men man kan därmed inte garantera att det är omöjligt att hacka nätverket.  Vi rekomenderar oavsett att du aktiverar windows brandvägg.
  • Är några tjänster/porter blockerade?
    Nej, vi spärrar inte för några tjänster. Det finns några tjänster som kan visa ett felmeddelande om att några portar kan vara spärrade, men det beror som regel på att antennmottagaren kör NAT. I de flesta tillfällen kan tilläggstjänsten fast IP-adress lösa detta problemet. Fast IP finns endast i våra företagsabonnemang.
  • Fungerar hemmakontor med satellitbredband?
    Vanlig VPN-lösning  fungerar, men man bör vara klar över att sedan svarstiden är längre på satallitbredband så blir kvaliteten sämre. Externt skrivbord och Citrix lösning har begränsad kvalitet och rekomenderas inte.
  • Går det att använda IP-telefon?
    Ja, IP-telefon fungerar fint med satellitbredband. Du kopplar en telefonadapter till toowaymodemet som du får från IP-telefon leverantören. Gällande beställning av IP-Telefon besök http://www.affinity.se/iptelefoni.htm.
  • Går det att få fast IP-adress?
    Ja. Men det är en tjänst som bara erbjuds i företagsabonnemangen vi har.
  • Går det att få trådlöst nät (Wifi) med satellitbredband?
    Ja, men då måste du ha en trådlös router till anslutningen. Det kan du välja om du vill ha från oss när du gör beställningen. Du kan också ringa kundeservice efteråt för att beställa det. Trådlös router kan du också köpa i data/elektronik-butik.
  • Hur kan jag se hur mycket data jag använt?
    Det kan du kolla på minside.breiband.no, eller via linken checkportal.skylogicnet.com (lenken fungerar bara om du är online via ditt satellitbredband).
  • Hur lång svarstid (latency/ping) är det via satellitbredband?
    Eftersom signalerna sänds från din parabol, upp till satelliten och sedan ner till parabolen igen, är svarstiden längre än traditionell anslutning (ADSL, SDSL, 5G etc.). Normalt är svarstiden ca 600 till 700ms men i vissa fall kan den vara högre beroende på signalstyrkan.
  • Hur vet jag om jag får den hastigheten jag skall ha?
    Via satellitbredband kan du inte testa din hastighet på samma sätt som ADSL, SDSL etc. På grund av svarstiden. Därför måste du använda en hastighetstest som är anpassat för detta för att få rätt resultat. För att se om du får rätt hastighet, besöka följande sida: http://www.checkportal.skylogicnet.com.
  • Kan jag installera satellitbredband på egen hand?
    Ja. De flesta av våra kunder monterar utrustningen själv. Det är en fördel om du har monterat TV-parabol tidigare och du behöver några timmar på installationen. Installationen består av att montera ihop parabolantenn, LNB/parabolhuvud och väggfäste, och sedan montera upp det på väggen, justera signaler och dra kabeln in i huset. Du kan också kontakta någon av våra installatörer direkt och höra efter om erbjudanden. På www.breiband.no/forhandler finner du översikten över installatörer.
  • Kan man se på online-TV med satellitbredband?
    Ja. Bandbredden är mer än tillräcklig för att titta på tv, och de flesta abonnemangen har nog hastighet till att se filmer i HD. Observera att alla abonnemang har inkluderad information om datamängd, och att tv och film snabbt kan förbruka stora delar av den medföljande mängden. När kvoten är förbrukad, dämpas hastigheten fram till ny period.
  • Påverkas satellitbredband av väder?
    Ja. Signalstyrkan kan påverkas av väder, så det är viktigt att uppnå så god signalstyrka som möjligt. På så sätt är marginalen stor om vädersituationen skulle förändras. Om du har tillräckligt bra signalstyrka bör skillnaden vara minimalt märkbar oavsett väder.
  • Vad gör jag om jag förlorar internetanslutningen?
    Gå in på Min Side och se att kvoten inte är använd och tjänsten är begränsad. Ta omstart av Tooway modemet(den svarta boxen som det står Tooway på) Det gör du genom att ta ut strömmen i ca 10 sek, och så koppla på strömmen igen. Om det inte hjälper, steg 3. Koppla en dator direkt till tooway modemet för att checka om felet ligger på routern. Det gör du genom att koppla internet kabeln som vanligtvis går från modem till router, från modem till dator. Därefter är det viktigt att ta en omstart på modemet igen i ca 5 min. Om det fortfarande inte fungerar, steg 4. Notera vilka lampor som lyser på modemet och ring oss på 054-444 42 99.
  • Vilken utrustning behöver jag till satellitbredband?
    All utrustning du behöver för uppkopplingen får du i gör-det-själv-paketet. Utrustningen som ingår: Parabol, modem, väggfäste och nödvändiga kablar. Utöver detta tillkommer router för trådlösa nätverk om det är beställt.
Mejl
  • Inställningar för E-post
    Som kund av Parabolbredband.se så måste du använda smtp.dcpost.no som utgående server. Den inkommande servern gäller den den information som e-postleverantören ger dig.
Fakturafrågor
  • Kan jag få förlängt fristen på fakturan?
    Faktura från Parabolbredband.se har förfallodag 14 dagar efter fakturadatum. Önskas uppskov måste vår faktureringsavdelning kontaktas i god tid innan betalningsfristen. Förfrågningar på e-post behandlas ofta snabbast.