Du kan anvĂ€nda chatten dygnet runt. Är vi inte hĂ€r kommer vi svara dig pĂ„ mejl inom nĂ€sta arbetsdag.

START CHAT

Annan kontaktinformation InstallationshjÀlp, och vanliga frÄgor
Satellitbredband
  • Är det möjligt att spela online med satellit bredband?
    I princip kan du spela online. Men det mÄ tas hÀnsyn till lÀngre svarstider Àn traditionellt bredband (600-700ms). Det rekommenderas inte att spela första-person-spel.
  • Är jag sĂ€krat mot hacking? Har jag brandvĂ€gg (firewall)?
    Det körs NAT i antennmottagaren, sÄ att man inte ska nÄ det lokala nÀtet bakom den. Det Àr heller ingen portforward eller liknande, sÄ man Àr normalt skyddad mot angrepp utifrÄn. Det fungerar pÄ samma sÀtt som ett ADSL modem. Men man kan dÀrmed inte garantera att det Àr omöjligt att hacka nÀtverket.  Vi rekomenderar oavsett att du aktiverar windows brandvÀgg.
  • Är nĂ„gra tjĂ€nster/porter blockerade?
    Nej, vi spÀrrar inte för nÄgra tjÀnster. Det finns nÄgra tjÀnster som kan visa ett felmeddelande om att nÄgra portar kan vara spÀrrade, men det beror som regel pÄ att antennmottagaren kör NAT. I de flesta tillfÀllen kan tillÀggstjÀnsten fast IP-adress lösa detta problemet. Fast IP finns endast i vÄra företagsabonnemang.
  • Fungerar hemmakontor med satellitbredband?
    Vanlig VPN-lösning  fungerar, men man bör vara klar över att sedan svarstiden Àr lÀngre pÄ satallitbredband sÄ blir kvaliteten sÀmre. Externt skrivbord och Citrix lösning har begrÀnsad kvalitet och rekomenderas inte.
  • GĂ„r det att anvĂ€nda IP-telefon?
    Ja, IP-telefon fungerar fint med satellitbredband. Du kopplar en telefonadapter till toowaymodemet som du fÄr frÄn IP-telefon leverantören. GÀllande bestÀllning av IP-Telefon besök http://www.affinity.se/iptelefoni.htm.
  • GĂ„r det att fĂ„ fast IP-adress?
    Ja. Men det Àr en tjÀnst som bara erbjuds i företagsabonnemangen vi har.
  • GĂ„r det att fĂ„ trĂ„dlöst nĂ€t (Wifi) med satellitbredband?
    Ja, men dÄ mÄste du ha en trÄdlös router till anslutningen. Det kan du vÀlja om du vill ha frÄn oss nÀr du gör bestÀllningen. Du kan ocksÄ ringa kundeservice efterÄt för att bestÀlla det. TrÄdlös router kan du ocksÄ köpa i data/elektronik-butik.
  • Hur kan jag se hur mycket data jag anvĂ€nt?
    Det kan du kolla pÄ minside.breiband.no, eller via linken checkportal.skylogicnet.com (lenken fungerar bara om du Àr online via ditt satellitbredband).
  • Hur lĂ„ng svarstid (latency/ping) Ă€r det via satellitbredband?
    Eftersom signalerna sÀnds frÄn din parabol, upp till satelliten och sedan ner till parabolen igen, Àr svarstiden lÀngre Àn traditionell anslutning (ADSL, SDSL, 5G etc.). Normalt Àr svarstiden ca 600 till 700ms men i vissa fall kan den vara högre beroende pÄ signalstyrkan.
  • Hur vet jag om jag fĂ„r den hastigheten jag skall ha?
    Via satellitbredband kan du inte testa din hastighet pÄ samma sÀtt som ADSL, SDSL etc. PÄ grund av svarstiden. DÀrför mÄste du anvÀnda en hastighetstest som Àr anpassat för detta för att fÄ rÀtt resultat. För att se om du fÄr rÀtt hastighet, besöka följande sida: http://www.checkportal.skylogicnet.com.
  • Kan jag installera satellitbredband pĂ„ egen hand?
    Ja. De flesta av vÄra kunder monterar utrustningen sjÀlv. Det Àr en fördel om du har monterat TV-parabol tidigare och du behöver nÄgra timmar pÄ installationen. Installationen bestÄr av att montera ihop parabolantenn, LNB/parabolhuvud och vÀggfÀste, och sedan montera upp det pÄ vÀggen, justera signaler och dra kabeln in i huset. Du kan ocksÄ kontakta nÄgon av vÄra installatörer direkt och höra efter om erbjudanden. PÄ www.breiband.no/forhandler finner du översikten över installatörer.
  • Kan man se pĂ„ online-TV med satellitbredband?
    Ja. Bandbredden Àr mer Àn tillrÀcklig för att titta pÄ tv, och de flesta abonnemangen har nog hastighet till att se filmer i HD. Observera att alla abonnemang har inkluderad information om datamÀngd, och att tv och film snabbt kan förbruka stora delar av den medföljande mÀngden. NÀr kvoten Àr förbrukad, dÀmpas hastigheten fram till ny period.
  • PĂ„verkas satellitbredband av vĂ€der?
    Ja. Signalstyrkan kan pÄverkas av vÀder, sÄ det Àr viktigt att uppnÄ sÄ god signalstyrka som möjligt. PÄ sÄ sÀtt Àr marginalen stor om vÀdersituationen skulle förÀndras. Om du har tillrÀckligt bra signalstyrka bör skillnaden vara minimalt mÀrkbar oavsett vÀder.
  • Vad gör jag om jag förlorar internetanslutningen?
    GÄ in pÄ Min Side och se att kvoten inte Àr anvÀnd och tjÀnsten Àr begrÀnsad. Ta omstart av Tooway modemet(den svarta boxen som det stÄr Tooway pÄ) Det gör du genom att ta ut strömmen i ca 10 sek, och sÄ koppla pÄ strömmen igen. Om det inte hjÀlper, steg 3. Koppla en dator direkt till tooway modemet för att checka om felet ligger pÄ routern. Det gör du genom att koppla internet kabeln som vanligtvis gÄr frÄn modem till router, frÄn modem till dator. DÀrefter Àr det viktigt att ta en omstart pÄ modemet igen i ca 5 min. Om det fortfarande inte fungerar, steg 4. Notera vilka lampor som lyser pÄ modemet och ring oss pÄ 054-444 42 99.
  • Vilken utrustning behöver jag till satellitbredband?
    All utrustning du behöver för uppkopplingen fÄr du i gör-det-sjÀlv-paketet. Utrustningen som ingÄr: Parabol, modem, vÀggfÀste och nödvÀndiga kablar. Utöver detta tillkommer router för trÄdlösa nÀtverk om det Àr bestÀllt.
Mejl
  • InstĂ€llningar för E-post
    Som kund av Parabolbredband.se sÄ mÄste du anvÀnda smtp.dcpost.no som utgÄende server. Den inkommande servern gÀller den den information som e-postleverantören ger dig.
FakturafrÄgor
  • Kan jag fĂ„ förlĂ€ngt fristen pĂ„ fakturan?
    Faktura frĂ„n Parabolbredband.se har förfallodag 14 dagar efter fakturadatum. Önskas uppskov mĂ„ste vĂ„r faktureringsavdelning kontaktas i god tid innan betalningsfristen. FörfrĂ„gningar pĂ„ e-post behandlas ofta snabbast.